Twój czosnek zaczął kiełkować? Nie wyrzucaj go – a oto, dlaczego

Twój czosnek zaczął kiełkować? Nie wyrzucaj go – a oto, dlaczego

Dodano: 
Kiełkujący czosnek
Kiełkujący czosnek / Źródło: Fotolia / adrian_am13
Większość ludzi wyrzuca stary czosnek, gdy wyrośnie z niego jasnozielony pęd. I chociaż na czosnku faktycznie może wyrosnąć szkodliwa pleśń, jeśli będzie przechowywany w lodówce, odrobina kiełków w istocie zwiększa jego właściwości odżywcze i lecznicze.

Czosnek – właściwości

Nie jest tajemnicą, że czosnek to prawdziwy skarb, jeśli chodzi o jego działanie lecznicze. Jego właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe są wykorzystywane od kilku tysiącleci.

Czosnek to renomowany i naturalny sposób na obniżenie poziomu cholesterolu, ciśnienia krwi i ryzyka chorób serca. Może nawet wzmocnić układ odpornościowy i pomóc w walce z rakiem. Jest również stosowany w leczeniu infekcji i ukąszeń węży (nietrujących).

Wszystko to jest możliwe dzięki allicynie, najsłynniejszej substancji czynnej czosnku, oraz alliinie, która obniża poziom czynnika martwicy nowotworów-α (TNF-α) i zwalcza wysoki poziom trójglicerydów, insuliny, kwasu moczowego i glukozy we krwi. Alliina może również poprawiać wrażliwość na insulinę u diabetyków.

Dlaczego kiełkujący czosnek może być lepszy?

Wiele restauracji używa kiełkujących nasion, orzechów, fasoli i ziaren przed ich podaniem, aby dać daniom ciekawszą konsystencję i smak. Ale kiełkująca żywność może również zwiększyć zawartość fenoli w daniu i mieć wyższą aktywność przeciwutleniającą.

– Rośliny są bardzo podatne na ataki bakterii, wirusów i owadów podczas kiełkowania – wyjaśnia autor nowego badania, dr Jong-Sang Kim. – To powoduje, że wytwarzają różne substancje chemiczne zwane fitoaleksynami, aby się bronić. Większość z nich jest toksyczna dla mikroorganizmów i owadów, ale jest korzystna dla zdrowia ludzkiego.

Autorzy badania stwierdzili, że czosnek kiełkujący przez pięć dni ma wyższą aktywność przeciwutleniającą niż świeższe, młodsze główki. Zawiera również różne korzystne substancje. Ponadto w badaniach laboratoryjnych odkryto, że wyciągi z kiełkującego czosnku chronią komórki przed różnymi szkodliwymi substancjami.

– Dlatego kiełkowanie może być użytecznym sposobem na poprawę potencjału przeciwutleniającego czosnku – podsumowali. Krótko mówiąc, jedzenie kiełkującego czosnku może być nawet lepsze niż zupa czosnkowa.

Chociaż nie powinieneś całkowicie unikać zwykłego czosnku, nadal możesz cieszyć się jego zaletami jeszcze długo po wykiełkowaniu. Więc następnym razem, gdy zauważysz mały zielony pęd, pamiętaj, że czosnek nadal pozostaje jadalny i nie musisz go wyrzucać!

Źródło: dailyhealthpost.com

Czytaj także