Jaka jest zawartość kofeiny w białej herbacie? Czy ten napój pomaga schudnąć?

Jaka jest zawartość kofeiny w białej herbacie? Czy ten napój pomaga schudnąć?

Dodano: 
Biała herbata, zdjęcie ilustracyjne
Biała herbata, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Unsplash / Suhyeon Choi
Biała herbata to popularny napój pełen smaku i właściwości prozdrowotnych. W przeciwieństwie do wyrazistych herbat czarnych i zielonych, biała herbata znana jest z lekkiego, delikatnego aromatu i smaku. Dlatego wiele osób zastanawia się, czy zawiera taką samą ilość kofeiny, jak jej odpowiedniki.

Biała herbata – co to za napój?

Biała herbata pozyskiwana jest z rośliny Camellia sinensis i jest ogólnie definiowana jako rodzaj zielonej herbaty pochodzącej z Fujian, prowincji na południowo-wschodnim wybrzeżu Chin. Jest zbierana z młodych liści lub pąków herbaty pokrytych drobnymi białymi włoskami – stąd nazwa „biała” herbata.

Najpopularniejsze gatunki białej herbaty to Silver Needle (Bai Hao Yin Zhen) i White Peony (Bai Mudan), które są najmniej przetworzone i zawierają głównie pąki herbaty, a nie liście.

Główna różnica między białą herbatą a innymi herbatami polega na tym, że biała herbata podlega minimalnemu utlenianiu – znanemu również jako fermentacja. W efekcie jest bardzo delikatnym napojem o wyjątkowo lekkim aromacie i smaku.

Biała herbata a kofeina

Biała herbata jest odmianą zielonej herbaty i zawiera również kofeinę. Chociaż eksperci szacują, że biała herbata zawiera 15% mniej kofeiny niż tradycyjna zielona herbata.

Białe herbaty zawierają 6-55 mg kofeiny na filiżankę (250 ml), choć zależy to od wielu czynników, takich jak:

  • Typ / klasyfikacja. Srebrna Igła (Bai Hao Yin Zhen) zawiera najmniej kofeiny, ponieważ jest wytwarzana wyłącznie z pączków herbaty, a nie liści. Pąki zawierają hydrofobowe – lub „obawiające się wody” – włoski, które mogą utrudniać wydobycie kofeiny.
  • Marka. W zależności od zastosowanych technik przetwarzania i zbioru, między markami białej herbaty mogą występować znaczne różnice w zawartości kofeiny.
  • Rozmiar. Herbata liściasta luzem ma zwykle mniej kofeiny w porównaniu z pokruszonymi liśćmi herbaty w torebkach.
  • Temperatura. Moczenie białej herbaty powyżej 90 ° C prowadzi do znacznie wyższego poziomu kofeiny.
  • Czas. Im dłuższa herbata jest namoczona, tym więcej kofeiny jest ekstrahowane z liści lub pąków herbaty. Badania pokazują, że parzenie herbaty przez ponad 7–10 minut znacznie zwiększa zawartość kofeiny.

Jednak w porównaniu z innymi napojami zawierającymi kofeinę, biała herbata jest nadal znacznie lepszą opcją, jeśli próbujesz zmniejszyć spożycie kofeiny.

Alternatywy bezkofeinowe

Jeśli nadal chcesz pić zwykłą białą herbatę, ale zmniejszyć spożycie kofeiny, zaparzaj ją tylko przez 1-5 minut poniżej 90 °C.

Alternatywnie możesz zdecydować się na białą herbatę bezkofeinową. Pamiętaj jednak, aby przeczytać etykietę, aby upewnić się, że wyraźnie stwierdza, że „bez kofeiny” lub „bezkofeinowa”. Nawet wtedy mogą pozostać śladowe ilości kofeiny.

Aby w ogóle nie dostarczać kofeiny, wypróbuj herbaty ziołowe. W przeciwieństwie do innych herbat, herbaty ziołowe nie są prawdziwymi herbatami, ponieważ nie pochodzą z rośliny Camellia sinensis, ale raczej z suszonych owoców, kwiatów, przypraw lub ziół.

Biała herbata a odchudzanie

Biała herbata ma właściwości, które pomagają ci schudnąć i może być korzystna w kwestii spalania tłuszczu na twoim brzuchu. Jednak niezależnie od tego, czy pijesz czystą białą herbatę na odchudzanie, czy z dodatkami, nie zadziała, jeśli to jedyna rzecz, którą robisz. Rozważ dodanie regularnych ćwiczeń, włączając białą herbatę do swojej diety, aby uzyskać lepsze wyniki.

Źródło: healthline.com

Czytaj także