Mango – czy spożywanie tego owocu niesie korzyści zdrowotne?

Mango – czy spożywanie tego owocu niesie korzyści zdrowotne?

Dodano: 
Mango
Mango / Źródło: Fotolia / moonraiter
Mango to owoc, który jest nie tylko smaczny, ale ma również imponujące właściwości odżywcze. Badania łączą mango i zawarte w nim składniki odżywcze z korzyściami zdrowotnymi, takimi jak lepsza odporność, zdrowie układu pokarmowego i wzrok, a także mniejsze ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

Mango jest niskokaloryczne, ale pełne składników odżywczych. 165 g pokrojonego mango dostarcza:

  • Kalorie: 99
  • Białko: 1,4 g
  • Węglowodany: 24,7 g
  • Tłuszcz: 0,6 g
  • Błonnik pokarmowy: 2,6 g
  • Witamina C: 67% referencyjnego dziennego spożycia (RDI)
  • Miedź: 20% RDI
  • Kwas foliowy: 18% RDI
  • Witamina B6: 11,6% RDI
  • Witamina A: 10% RDI
  • Witamina E: 9,7% RDI
  • Witamina B5: 6,5% RDI
  • Witamina K: 6% RDI
  • Niacyna: 7% RDI
  • Potas: 6% RDI
  • Ryboflawina: 5% RDI
  • Mangan: 4,5% RDI
  • Tiamina: 4% RDI
  • Magnez: 4% RDI.

Zawiera również niewielkie ilości fosforu, kwasu pantotenowego, wapnia, selenu i żelaza.

Wysoka zawartość przeciwutleniaczy

Mango jest pełne polifenoli – związków roślinnych, które działają jako przeciwutleniacze. Ma ich kilkanaście różnych typów, w tym mangiferynę, katechiny, antocyjany, kwercetynę, kemferol, ramnetynę, kwas benzoesowy i wiele innych.

Przeciwutleniacze są ważne, ponieważ chronią komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Wolne rodniki to wysoce reaktywne związki, które mogą wiązać się z komórkami i uszkadzać je. Badania powiązały wolne rodniki z oznakami starzenia i chorobami przewlekłymi.

Spośród polifenoli największe zainteresowanie wzbudziła mangiferyna, która czasami nazywana jest „super przeciwutleniaczem”, ponieważ ma szczególnie silne działanie. Badania probówkowe i badania na zwierzętach wykazały, że mangiferyna może przeciwdziałać uszkodzeniom spowodowanym przez wolne rodniki, związanym z rakiem, cukrzycą i innymi chorobami.

Czytaj także:
Czy można bezpiecznie mrozić awokado – i czy powinno się to robić?

Korzyści, jakie niesie spożywanie mango

Czytaj także:
Czy oliwki są dobre na odchudzanie? Odpowiedź może zaskoczyć
Czytaj także:
Błonnik – wspomaga pracę jelit i odchudza. Dlaczego jeszcze warto go spożywać?

Źródło: healthline.com

Czytaj także