Suplementy na pamięć są pomocne, ale co tak naprawdę wpływa na zdrowie mózgu?

Suplementy na pamięć są pomocne, ale co tak naprawdę wpływa na zdrowie mózgu?

Dodano: 
Problemy z pamięcią
Problemy z pamięcią / Źródło: Fotolia / RFBSIP
Wiele osób przyjmuje suplementy diety w celu poprawy pamięci i generalnego funkcjonowania mózgu. Jednak to, co ma jeszcze większe znaczenie, łączy się ze spożywanymi pokarmami.

Ostatnie badanie American Association of Retired Persons wykazało, że jedna czwarta Amerykanów w wieku powyżej 50 lat przyjmuje suplementy głównie w celu poprawy zdrowia mózgu. Tendencja jest podobna także w wielu innych krajach, ale okazuje się, że to codzienne wybory dietetyczne tak naprawdę mają na to największy wpływ.

Czytaj też:
Czy można przyjmować suplementy podczas postu przerywanego?

Co pomaga mózgowi?

Wśród suplementów wspomagających zdrowie mózgu, które wzięto pod uwagę w badaniu, znalazły się:

  • Witaminy z grupy B
  • Witamina D
  • Witamina E
  • Kwasy tłuszczowe omega-3, DHA i EPA
  • Kwas alfa-linolowy (ALA)
  • Olej rybny
  • Trójglicerydy średniołańcuchowe
  • Rybozyd nikotynamidowy
  • Fosfatydyloseryna
  • Koenzym Q10.

Badanie dotyczyło również miłorzębu japońskiego i innych związków pochodzenia roślinnego, takich jak kurkumina, różne flawanole, huperzina-A i kofeina.

Wspomniane suplementy wykazały w oddzielnych badaniach korzyści zdrowotne, które mogą być związane z większością właściwości przeciwutleniających ich składników.

Na przykład, wykazano, że witaminy z grupy B wspierają zdrowie psychiczne, a suplementacja omega-3 może być stosowana jako terapia wspomagająca w leczeniu depresji nieodpowiadającej na leczenie i schizofrenii.

W oddzielnych badaniach wykazano, że witaminy z grupy B i kwasy omega-3 mają właściwości przeciwutleniające. Oznacza to, że mogą przyczynić się do poprawy ogólnego stanu zdrowia organizmu, zwalczając szkodliwe skutki stresu oksydacyjnego powodowanego przez wolne rodniki ze środowiska.

Jednak Global Council on Brain Health, grupa, która przeprowadziła badanie w imieniu AARP poinformowała, że ​​chociaż suplementy przynoszą korzyści tym, którzy je przyjmują, najlepszym sposobem na uzyskanie potrzebnych składników odżywczych jest zdrowa i zbilansowana dieta.

Chcesz poprawić pracę swojego mózgu? Oto niektóre produkty, które możesz dodać do swojej diety:

Tłuste ryby
Jedzenie większej ilości tłustych ryb, takich jak sardynki, makrela i łosoś, może pomóc poprawić twoje zdrowie psychiczne. Wynika to z ich wysokiego stężenia kwasów tłuszczowych omega-3. Omega-3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju mózgu. Według badań opublikowanych w czasopiśmie Neurology niski poziom kwasów omega-3 może przyspieszyć starzenie się mózgu i przyczynić się do pogorszenia funkcji poznawczych.

Kawa
Oprócz kofeiny, która pobudza, kawa zawiera również inne silne naturalne związki, takie jak eikozanoilo-5-hydroksytryptamid lub EHT. W badaniu opublikowanym na PLOS One naukowcy odkryli, że EHT może przynosić korzyści terapeutyczne w mysich modelach choroby Alzheimera i Parkinsona. Uważaj jednak, aby nie spożywać kawy zbyt wiele, ponieważ nadmiar kofeiny może prowadzić do nieprzyjemnych skutków ubocznych i powikłań, takich jak dreszcze, niepokój i bezsenność.

Jagody
Jagody bogate w przeciwutleniacze, są pełne fitochemikaliów, takich jak antocyjany, katechiny, polifenole i kwercetyna. Wykazano, że wszystkie te fitochemikalia wykazują silne właściwości przeciwutleniające i mogą nawet opóźniać starzenie się mózgu, a także poprawiać pamięć.

Brokuły
Ci, którzy chcą poprawić swoje zdrowie mózgu, powinni spożywać więcej brokułów. Brokuły, członek rodziny kapustnych, są wypełnione witaminą K niezbędną do tworzenia sfingolipidów, rodzaju tłuszczu gęsto upakowanego w komórkach mózgowych. Według badań wyższe spożycie witaminy K może prowadzić do poprawy pamięci u dorosłych.

Orzechy
Jeśli chodzi o poprawę zdrowia mózgu, wiąże się to z jedzeniem większej ilości orzechów. Są nie tylko smaczne, ale także bogate w niezbędne składniki odżywcze, takie jak witamina E, która jest powiązana z dobrym zdrowiem poznawczym. W badaniu opublikowanym w Archives of Neurology witamina E została powiązana ze zmniejszeniem związanego z wiekiem spadku funkcji poznawczych.

Ale to nie koniec. Inne pożywienie, które może wspierać funkcje poznawcze, to jajka, zielona herbata, pomarańcze, nasiona słonecznika i dyni, gorzka czekolada i kurkuma.

Czytaj też:
Do czego służą suplementy cynku i czy warto je brać?

Źródło: naturalnews.com

Czytaj także